Julius Vermeulen (1953-2024), groot in klein formaat
07 February 2024
De opheffing in 2002 van de Dienst Esthetische Vormgeving
(DEV)/ PTT DEV/ KPN DEV/Kunst en Vormgeving, leverde veel
verontwaardigde reacties op bij grafisch ontwerpers. Zij kregen
immers van de Dienst meermalen per jaar opdrachten om ter
gelegenheid van belangrijke gebeurtenissen of herdenkingen
zegels te ontwerpen. In het buitenland is vaak met
bewondering gekeken hoe de overheid in Nederland opdrachten
gaf aan ontwerpers.
Julius Vermeulen was van 1987-2017 werkzaam bij het huidige
PostNL, adviserend over de visuele communicatie. Hij bleef,
nadat de DEV was opgeheven, het vormgevings-geweten van
PostNL. Hij gaf opdrachten voor zegels en zocht de passende
ontwerpers. Zo kreeg het Stedelijk Museum aandacht voor de
heropening in 2012, toen Vermeulen Experimental Jetset vroeg
een velletje zegels te ontwerpen. Het was voor hem
vanzelfsprekend dat het SM logo van Wim Crouwel, een van de
zegels was. Door zijn kennis van het veld van de vormgeving
en de moderne kunst was het voor hem evident wat er nog
meer afgebeeld moest worden; van Rietveld tot en met
Marlene Dumas.
In 2017, na zijn vertrek bij PostNL, richtte Julius Vermeulen de
bijzondere Galerie EENWERK op.
Zijn echtgenote Irma Boom, inmiddels internationaal befaamd,
en hij ontmoetten elkaar in Den Haag voordat zij furore maakte
als grafisch ontwerpster. Boom was verbonden aan de
Staatsdrukkerij en Uitgeverij aldaar. In 1991 vestigde zij zich
als zelfstandig ontwerpster in Amsterdam. Haar werk bevindt
zich in ruime mate in de collectie grafische vormgeving van het
Stedelijk Museum en in vele andere instituten.
Het onthutsend veel te vroege verlies van Julius Vermeulen,
een zeer aimabele professional, zal door heel veel mensen als
een groot gemis gevoeld worden.
Het Wim Crouwel Instituut wenst Irma Boom veel sterkte met
dit grote verlies.
Postzegel Stedelijk Museum: ontwerp Experimental Jetset (2012)